Facebook | Privasi & Keselamatan

Mungkin ramai yang dah beralih kepada Twitter kerana difikirkan Facebook tidak selamat lagi. Betul ke? Ni aku nak kongsi maklumat dengan korang la. Sejak Facebook diperkenalkan, ramai yang kantoi dengan apa yang dilakukan dalam Facebook kepada ramai orang seperti telah berlaku beberapa kes yang melibatkan pengguna Facebook telah ditangkap, dihina, dipukul dsb seperti Noss Fabuloso dan Salleh Gregor Samasa dibawah ini:




Mungkin ramai yang tidak fikirkan tentang apa-apa yang dilakukan oleh meraka dapat dilihat oleh semua orang dengan menggunakan konfigurasi 'default' yang disediakan Facebook. Maklumlah, ramai yang cakap, Tak berkembang lah engkau kalau tak ada Facebook kn. Jadi, ramai berlari-lari membuka akaun Facebook. Facebook ni kan menjadi satu benda yang tidak asing lagi pada semua orang. Walhal badan badan kerajaan dan swasta juga telah membuka akaun Facebook ni. Tanpa kita semua sedari Facebook telah menjadi tempat untuk menyimpan segala benda yang boleh mengaibkan diri sendiri jika tersilap langkah. 

Satu proses telah diperkenalkan untuk konfigurasi privasi dan keselamatan Facebook ke satu tahap yang boleh dipercayai. Dan Facebook anda tidak dinodai. Anda mungkin perkara seperti gambar dibawah berlaku kan? (Spammer)


Proses yang diperkenalkan ini dipanggil 'HARDENING'. Ia bermaksud tip-tip meletakkan semua konfigurasi keselamatan facebook anda ke tahap yang paling rendah atau selamat iaitu konfigurasi untuk tidak membiarkan orang yang tidak dikenali dan tidak diingini melihat segala perkara yang anda lakukan pada halaman Facebook anda.

Terdapat lima konfigurasi yang perlu dilakukan iaitu Edit my Profile, My Account, Basic Infrmation, Customize Settings, dan Applications & Websites. Langkah-langkah untuk konfigurasi privasi dan keselamatan boleh di download DISINI.



P/S: Facebook anda selamat, privasi anda selamat !!

*tolong klik iklan/banner walimatulurus.net ini ye* nk join contest sama pun boleh*

kad kahwin walimatulurus dot net

2 comments:

saya_arief said...

nice..
baru la secure acc kite.

Ayie said...

pada aku fb memang tak best pun. Lagi best berblog. Dapat duit. Dapat berkongsi entri dapat awek. Hahahahaha

BLOG-AYIE[dot]com

Kenapa tak mahu letak name/url?
Macam ni susah beb aku nak komen. Kena login dulu blogspot lama. Haishhh

Related Posts with Thumbnails